Erstatning ved pasientskade eller legemiddelskade

Dersom du har blitt utsatt for svikt i behandling i helsevesenet, og dette har påført deg en pasientskade, har du krav på erstatning. Erstatningen ytes fra Norsk Pasientskadeerstatning (NPE) som er et statlig organ. Erstatning for pasientskaden skal i utgangspunktet dekke ditt økonomiske tap samt tap av livsutfoldelse.

Nedenfor omtales hovedreglene knyttet til pasientskadeerstatning:

Skaden må skyldes behandlingen

Det må foreligge en skade som skyldes behandling, undersøkelse, diagnostisering eller oppfølging, forenklet sagt feilbehandling. Både offentlig og privat helsebehandling dekkes. En skade kan være både forbigående og varig. Dersom skaden skyldes grunnsykdommen/grunnlidelsen, foreligger ikke grunnlag for pasientskadeerstatning.

Svikt i behandlingen

For at du skal ha krav på pasientskadeerstatning, må skaden som hovedregel skyldes svikt ved behandlingen, altså feilbehandling. I tilfeller der det oppstår en skade uten at det skyldes svikt i behandlingen, vil det normalt ikke være grunnlag for erstatning. Dersom skaden er spesielt stor eller uventet, kan det i unntakstilfeller ytes erstatning selv om det ikke har skjedd noen feilbehandling.

Røntgen for å fastsette pasientskade

Utredning

Det er NPE som utreder saken. Det innhentes uttalelse fra behandlingsstedet og så vurderes saken enten av en av NPEs rådgivende leger eller av en eksternt engasjert sakkyndig. Minerfaring er at utredningen i mange tilfelle er mangelfull, og at bruk av advokat på dette stadiet kan ha betydning for utfallet. NPE er ikke alltid så nøytrale som de hevder å være.

Økonomisk tap

Skaden må ha ført til et økonomisk tap. Erstatningen fra NPE skal kompensere inntektstap og ekstrautgifter pasientskaden medfører, samt tapt livsutfoldelse (menerstatning). I tilfeller der noen dør etter en pasientskade, kan det gis erstatning for tap av forsørger samt utgifter til gravferd.

Dersom det feilbehandlingen ikke medfører et økonomisk tap, foreligger ikke grunnlag for erstatning.

Klage

Dersom du er misfornøyd med vedtaket fra NPE kan du klage vedtaket inn for Helseklage (Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten).  Vedtak fra Helseklage kan bringes inn for domstolene.

Foreldelse

Dersom du har vært utsatt for en pasient- eller legemiddelskade må du søke om pasientskadeerstatning senest tre år etter at du burde ha forstått at det er behandlingen eller mangel på behandling som har ført til skaden.

Legemiddelskade

Dersom du mener å ha fått en skade ved bruk av eller gjennom utprøving av legemiddel, kan du søke om erstatning som følge av legemiddelskade.

Når kan dukreve erstatning?

Ved bruk av legemidler må du regne med at det kan forekomme bivirkninger. Dette er en risiko du vanligvis må godta, fordi de positive effektene ved behandlingen er større enn de negative. Om det likevel oppstår en spesielt stor legemiddelskade eller uventede bivirkninger som du mener det er urimelig at du skal godta, kan du søke om erstatning.

Ved vurderingen av om du har krav på erstatning legger NPE vekt på følgende kriterier:

  • Hvordan helsetilstanden din var før du tok i bruk legemiddelet, sammenlignet med helsetilstanden din etter legemiddelet ble tatt i bruk.
  • Hvor viktig legemiddelet var i behandling av sykdommen.
  • Hvorvidt bivirkningen var uventet.
  • Hvor alvorlige følgene av bivirkningene er.

Du kan ha krav på erstatning selv om du er usikker på hvilket legemiddel som har påført deg skaden.  Du vil ikke ha krav på erstatning dersom skaden skyldes feil (feilekspedering, forveksling e.l.) fra apotek, lege eller sykehus (du vil da kunne ha krav på pasientskadeerstatning). Dette gjelder også ved feil bruk av legemiddelet eller at legemiddelet ikke har virket. Det kan videre gjøres unntak fra retten til erstatning dersom det fremstår som rimelig at du selv bærer følgene av skaden. I denne vurderingen vurderer man hvor viktig det var for deg å ta legemiddelet, og veier dette opp mot hvilke skader du er påført som følge av legemiddelet.

Dersom legemiddelet ble gitt til bruk etter den 01.07.1989 sendes kravet til Norsk Pasientskadeerstatning, som behandler kravet på vegne av Legemiddelforsikringspoolen. Dersom legemiddelet ble gitt til bruk før denne dato må kravet rettes direkte til produsenten. Alle produsenter og/eller importører av legemidler er pålagt å tegne ansvarsforsikring. Produsenten vil derfor sende kravet videre til sitt forsikringsselskap.